Kaj so nasičene maščobe?

Kaj so nenasičene maščobe?

Kaj so nenasičene maščobe?

Kljub temu, da smo pogosto previdni pri uživanju prevelike količine maščob, pa uravnotežena prehrana prav tako zahteva ustrezno količino maščob, saj te telesu zagotavljajo dragoceno energijo in hranila za številne pomembne funkcije. Pri ohranjanju želene ravni holesterola moramo razmisliti predvsem o vrsti maščob, ki jih zaužijemo. Zlasti nenasičene maščobe se štejejo kot »dobre« maščobe, saj ponujajo številne prednosti kot zamenjava za »slabe«, nasičene maščobe. Kaj so nenasičene maščobe?

Opredelitev nenasičenih maščob

Velike količine nenasičenih maščob najdemo v oreščkih, semenih, mastnih ribah in rastlinskih oljih, kot so sončnično, sojino in olivno olje, ter v mehkih namazih na osnovi rastlinskih olj. Nenasičene maščobe so omega-3 in -6 nenasičene maščobne kisline.

Katera živila vsebujejo nenasičene maščobe?

Dober vir nenasičenih maščob so rastlinska olja in mehki namazi na osnovi rastlinskih olj.

Oreščki in semena ne vsebujejo samo »dobrih« maščob, pač pa tudi vlaknine, ki so še ena pomembna sestavina zdrave in uravnotežene prehrane.

Losos, skuša, slanik in postrv so dobri primeri mastnih rib, ki prav tako vsebujejo veliko nenasičenih maščob.

Zakaj so nenasičene maščobe dobre zame?

Znano je, da lahko zamenjava nasičenih maščob v prehrani (ki jih najdemo v polnomastnih mlečnih in mastnih mesnih izdelkih ter v vnaprej pripravljenih jedeh, kot so pecivo in piškoti) z nenasičenimi maščobami pomaga znižati raven LDL holesterola, ki je eden od dejavnikov tveganja za razvoj koronarne srčne bolezni.*

Kako lahko zaužijemo več nenasičenih in manj nasičenih maščob

  • Za prigrizek si privoščimo neslane oreščke. So preprost prigrizek za na pot, popolni kot nadomestilo živil, kot so slaščice, ki pogosto vsebujejo velike količine nasičenih maščob. Mešanica oreščkov, semen in suhega sadja je priročen način za zaužitje vlaknin in nenasičenih maščob. Izogibati pa se moramo praženim oreščkom, saj jim pogosto dodajajo olja, ki povečujejo njihovo hranilno vrednost.
  • Kuhajmo z rastlinskimi olji, kot sta sončnično ali oljčno. Z rastlinskimi olji preprosto povečamo vnos nenasičenih maščob pri pripravi jedi. Poleg tega so dobra zamenjava za maslo ali kokosovo olje, ki vsebujeta velike količine nasičenih maščob.
  • Izdelke z nasičenimi maščobami nadomestimo z izdelki z nenasičenimi maščobami ali znižano vsebnostjo maščob. Mlečni izdelki, kot so mleko, sir, maslo in smetana, pogosto vsebujejo velike količine nasičenih maščob, vendar pa jih zlahka nadomestimo z izdelki z znižano vsebnostjo maščob ali izdelki z boljšim ravnovesjem nasičenih in nenasičenih maščob.

Becel ProActiv je na primer odličen mehek namaz na osnovi rastlinskega olja, ki vsebuje dodane rastlinske sterole, aktivno učinkovino, ki klinično dokazano bistveno znižuje LDL holesterol (ali »slabi« holesterol). Vsakodnevno uživanje 1,5–2,4 grama rastlinskih sterolov kot del zdrave prehrane in zdravega življenjskega sloga lahko ob uživanju zadostne količine sadja in zelenjave v 2 do 3 tednih zniža raven holesterola za 7 do 10 %.*

  • Dodatek k jedem: Sončnična, bučna in sezamova semena so zlahka dostopna v večini supermarketov ter so odlična kot posip na solatah ali dodatek sladicam in kuhani zelenjavi.
  • Dvakrat tedensko jejmo mastne ribe. Mastne ribe so zelo okusne, prav tako pa vsebujejo obilo nenasičenih maščob. Prizadevajte si, da boste ribe jedli dvakrat tedensko, od tega enkrat uživajte mastne ribe, saj so številne raziskave pokazale, da ribje omega-3 maščobne kisline prispevajo k normalnemu delovanju srca in ožilja.

Na spletni strani Becel ProActiv poleg tega najdete recepte za pripravo mastnih rib: za začetek poskusite pripravitiumešana jajca s špinačo in dimljenim lososom ali losos iz pečice s koprovo omako

Več receptov za pripravo rib je na voljo tukaj.

Ali želite izvedeti več?

Preberite naše članke o nasičenih maščobah, koristih zamenjave nasičenih maščob z nenasičenimi ali odkrijte, kako načrtovati prehrano za zniževanje ravni holesterola.

* Rastlinski steroli klinično dokazano pomagajo zniževati raven holesterola v krvi. Povišan holesterol je dejavnik tveganja za razvoj koronarne bolezni srca. Za koronarno bolezen srca obstaja več dejavnikov tveganja, sprememba enega od teh dejavnikov ima lahko pozitiven učinek kar pa ni nujno.

TOP