Ali nasičene maščobe škodujejo?

Ali nasičene maščobe škodujejo?

Ali nasičene maščobe škodujejo?

Uživanje prekomernih količin vsakega živila ni dobro, saj lahko škoduje vašemu zdravju. Uravnotežena prehrana, ki je, poleg drugih dejavnikov, tako pomembna za zdravje srca in ožilja, pomeni uživanje raznolikih živil v pravem razmerju. Osnova vsake zdrave prehrane je ustrezno kombiniranje sadja in zelenjave s škrobnimi živili, mlečnimi izdelki, mesom in maščobami – ter seveda uživanje dovolj »dobrih« nenasičenih maščob.

Na žalost pa doseganje uravnoteženosti velikokrat ne uspeva najbolje in prekomerno uživanje nasičenih maščob je v sodobnem svetu pogosta težava. Nasičenim maščobam se je potrebno izogibati, oz. zmanjšati njihov vnos na minimalno količino. Vsakomur bi koristilo, da bi občasno analiziral svoj vnos živil.

Zakaj so torej nasičene maščobe škodljive, nenasičene pa ne?

Hitri vodnik po maščobah

Niso vse maščobe škodljive. Zdrava in uravnotežena prehrana mora vsebovati tudi določeno količino maščob, saj so te potrebne za številne pomembne procese v telesu. Obstajata pa dve vrsti maščob – »slabe« nasičene maščobe in »dobre« nenasičene maščobe. Priporočljivo je, da zaužijemo več nenasičenih maščob kot nasičenih. Nasičene maščobe naj bi predstavljale največ eno tretjino našega skupnega vnosa maščob, medtem ko naj bi ostanek predstavljale nenasičene maščobe. To je delno tudi zaradi vpliva prevelike količine nasičenih maščob na raven holesterola.

Zakaj nasičene maščobe slabo vplivajo na holesterol, nenasičene maščobe pa ne?

Odgovor na vprašanje »Zakaj so nasičene maščobe »slabe« maščobe?« je, da zamenjava nasičenih maščob v prehrani z nenasičenimi maščobami dokazano pomaga pri zniževanju ravni holesterola.* To je pomembno, ker je povišana raven holesterola eden od dejavnikov tveganja za razvoj bolezni srca in ožilja – če torej skrbite za ravnovesje med vnosom nasičenih in nenasičenih maščob ter spremljate skupen vnos maščob, lahko dobro poskrbite za svoje srce in s tem za svoje zdravje.

Če nasičene maščobe slabo vplivajo na holesterol, kako naj jih pojem manj?

Najboljši način za načrtovanje zdrave prehrane je, da veste, katera živila imajo visoko vsebnost nasičenih maščob in katera ne. Vaš cilj naj bo zavedno nakupovanje in priprava živil.

  • Med živila z visoko vsebnostjo nasičenih maščob spadajo: večina polnomastnih mlečnih izdelkov, kot so mleko, sir, maslo in smetana, ter večina mesa in mesnih izdelkov. Prisotne so tudi v številnih pripravljenih in pred-pripravljenih živilih, zlasti v pecivu, kot so torte in piškoti.
  • Med živila z visoko vsebnostjo nenasičenih maščob spadajo rastlinska olja (in izdelki na osnovi rastlinskih olj, kot so nekateri namazi), mastne ribe, oreščki, avokado in semena. Z nekaj spretnosti pri kuhanju lahko svoj vnos nasičenih maščob nadomestite z nenasičenimi maščobami. Naši nasveti so:
  • Da bodo vaši obroki bolj zdravi, uporabljajte rastlinska olja in izdelke na osnovi rastlinskih olj.
  • Na opečen kruh ali v sendviče namažite mehke namaze na osnovi rastlinskih olj, kot je Becel ProActiv.
  • Namesto uživanja sladkarij in čokoladnih ploščic, ko vam popoldne primanjkuje energije, s seboj v službo raje vzemite nekaj mandljev ali makadamij, ki vsebujejo obilo dobrih maščob. Ne pozabite pa teh prigrizkov uskladiti s svojim skupnim vnosom maščob, saj so oreščki polni energije. Vedno preberite deklaracijo na izbranem prigrizku in odmerite ustrezno velikost porcije.
  • Količino nasičenih maščob v prehrani lahko zmanjšate tudi z nakupovanjem mlečnih izdelkov z nizko vsebnostjo maščobe namesto polnomastnih izdelkov (npr. mlečni izdelki z 1,5 oz 1,6 % mlečne maščobe)

Že z majhnimi spremembami lahko dosežete veliko in na naši spletni strani lahko najdete veliko uporabnih nasvetov, ki vam bodo pomagali pri zniževanju ravni holesterola.

* Zamenjava nasičenih maščob v prehrani z nenasičenimi dokazano znižuje raven holesterola v krvi. Visoka raven holesterola predstavlja dejavnik tveganja za razvoj bolezni srca in ožilja. Obstajajo številni dejavniki tveganja za razvoj koronarne srčne bolezni in pomembno je, da ste pozorni na vse ter tako zmanjšate splošno tveganje za nastanek bolezni srca in ožilja in s tem varujete s svoje zdravje.

TOP