Kaj so nasičene in nenasičene maščobe?

Kaj so nasičene in nenasičene maščobe?

Kaj so nasičene in nenasičene maščobe?

Čeprav je maščoba na splošno pomemben del zdrave prehrane, morate pri pripravi prigrizkov in obrokov upoštevati tudi vrsto maščobe. Ločimo med nasičenimi in nenasičenimi maščobami.

O nasičenih in nenasičenih maščobah pogosto govorimo kot o »dobrih« in »slabih« maščobah. Obe vrsti maščob sta prisotni v mnogih živilih, ki jih uživamo. Razumevanje razlik med tema dvema vrstama maščobe, njihova prisotnost v živilih in njun morebiten vpliv na organizem, vam lahko pomaga pri sprejemanju zdravih odločitev med pripravo obrokov in nakupovanjem.

Kaj so nasičene in kaj nenasičene maščobe?

Poznamo nasičene in nenasičene maščobe, ki so lahko v živilih prisotne v različnih količinah. Medtem, ko imajo polnomastni mlečni izdelki in meso (ter številna predelana živila, kot so peciva in piškoti) visoko vsebnost »slabih«, nasičenih maščob, so oreščki, semena in rastlinska olja odličen vir »dobrih«, nenasičenih maščob.

Ena glavnih razlik med tema dvema vrstama je njun vpliv na telo. Katera vrsta maščobe je torej koristnejša za vas?

Nasičene v primerjavi z nenasičenimi maščobami

Nenasičene maščobe so prisotne v mnogih živilih. Težimo k temu, da nasičene maščobe zamenjamo z nenasičenimi. Zamenjava nasičenih maščob v prehrani z nenasičenimi dokazano znižuje raven holesterola v krvi, ki je eden od dejavnikov tveganja za razvoj bolezni srca in ožilja.*

Posvečanje pozornosti količini nasičenih maščob v primerjavi z nenasičenimi maščobami v vaši prehrani in izbira nenasičenih maščob, kadar je to mogoče, je torej pozitiven korak k izboljšanju zdravja srca in ožilja.*

Kakšna je razlika med nasičenimi in nenasičenimi maščobami?

Nasičene in nenasičene maščobe se razlikujejo v svoji molekulski sestavi po številu dvojnih vezi v maščobno-kislinski verigi. Nasičene maščobne kisline nimajo dvojnih vezi med posameznimi ogljikovimi atomi, medtem ko imajo nenasičene maščobne kisline v maščobno-kislinski verigi vsaj eno dvojno vez. To s prostim očesom vidimo tako, da so nasičene maščobe so pri sobni temperaturi trdne, nenasičene maščobe pa tekoče.

Nasičene in nenasičene maščobe: sprememba načina prehranjevanja

  • Seznanite se s priporočenim dnevnim vnosom skupne količine maščob in nasičenih maščob.
  • Berite oznake s prehransko vrednostjo na živilih, na primer informacije o priporočenem vnosu na zadnji strani embalaže s tabelo hranilnih vrednosti, in preverite, koliko nasičenih in nenasičenih maščob je v živilih. Na večini predpakiranih živil je označena količina maščobe na porcijo, pa tudi podatek o tem, kolikšen delež te maščobe predstavljajo nasičene maščobe. Če v enem samem obroku zaužijete 70 % dnevne dovoljene količine, morajo druge jedi, ki jih boste še zaužili ta dan, vsebovati zelo malo nasičenih maščob.
  • Jejte več nenasičenih maščob Dober vir nenasičenih maščob so oreščki in semena, pa tudi olja in namazi iz semen. Semena lahko dodate tudi v kosmiče(približno eno jedilno žlico), sladice, solato ali kašo ali pa jih uživajte kot prigrizke na poti.
  • Zmanjšajte količino nasičenih maščob v prehrani. Poleg tega, da se živilom z visoko vsebnostjo nasičenih maščob izogibate, lahko tudi izberete zamenjave polnomastnim mlečnim izdelkom, kot je polnomastno mleko ali maslo, z zmanjšano vsebnostjo maščob ali nasičenih maščob. Rdeče meso in predelane mesne izdelke pa lahko nadomestite s perutnino ali pustim mesom, ki vsebuje manj nasičenih maščob. Več predlogov za znižanje vsebnosti nasičenih maščob v prehrani lahko najdete v našem priročnem vodiču za zamenjavo živil.

** Povišan holesterol je dejavnik tveganja za razvoj bolezni srca in ožilja. Povišan holesterol je dejavnik tveganja za razvoj koronarne bolezni srca. Za koronarno bolezen srca obstaja več dejavnikov tveganja, sprememba enega od teh dejavnikov ima lahko pozitiven učinek kar pa ni nujno. Pomembno je, da ste pozorni na vse ter tako zmanjšate splošno tveganje za nastanek bolezni.

TOP