Kaj so nenasičene maščobe?

Kaj so nenasičene maščobe

Maščoba je pomemben del vsake zdrave prehrane, saj je vir energije in telo oskrbuje z esencialnimi maščobnimi kislinami. Vendar pa so v naši prehrani prisotne različne vrste maščob – pogosto jih opisujemo kot »dobre« maščobe in »slabe« maščobe, pri čemer »slabe« maščobe dokazano povečujejo raven »slabega« LDL holesterola, ki je eden od dejavnikov tveganja za razvoj koronarne srčne bolezni.* Kaj so torej nasičene maščobe in kako vplivajo na naše telo?

Kaj so nasičene maščobe?

Nasičene maščobe so »slabe« maščobe in v razmeroma velikih količinah jih najdemo v mesu in mlečnih izdelkih, kot so polnomastno mleko, sir, maslo in smetana. Tudi veliko pripravljenih živil ima visoko vsebnost nasičenih maščob. Mednje spadajo sladice, na primer torte in piškoti, pa tudi različne pice in slane pite. Presenetljivo jih lahko najdemo tudi v nekaterih rastlinskih izdelkih, kokosovo olje na primer prav tako vsebuje veliko nasičenih maščob.

Kakšen učinek imajo nasičene maščobe na naše zdravje?

Previsoka vsebnost holesterola v krvi je eden od dejavnikov tveganja za razvoj koronarne srčne bolezni*. Številne študije pa so pokazale povezavo med nasičenimi maščobami in holesterolom. Obstajajo zanesljivi dokazi, da lahko zamenjava nasičenih maščob v prehrani z »dobrimi« nenasičenimi maščobami pomaga pri zniževanju »slabega« LDL holesterola, ki je, kadar je njegova raven povišana, eden od dejavnikov tveganja za razvoj koronarne srčne bolezni, oz. nastanek srčno- žilnih bolezni*

Kako zmanjšati ali zamenjati nasičene maščobe v prehrani

  • Seznanite se s priporočenim dnevnim vnosom maščob.
  • Berite deklaracije na živilih. Ko kupujete predpakirana živila, preverite podatke o prehranskih vrednostih na deklaraciji. Večina embalaž ima na zadnji strani navedene podatke o priporočenem vnosu.
  • Če so prehranske informacije navedene za 100 g živila in ne na porcijo, imejte v mislih, koliko živila boste dejansko pojedli.
  • Če je to le mogoče, nadomestite živila z visoko vsebnostjo »slabih« nasičenih maščob z živili, ki vsebujejo več »dobrih« nenasičenih maščob. To boste lažje storili, če boste vedeli, kateri so glavni viri nasičenih maščob in s katerimi živili jih lahko ustrezno nadomestite. Tukaj preverite našo spletno stran z nasveti za preprosto zamenjavo živil. Tako boste lažje poiskali okusne alternative k živilom z visoko vsebnostjo nasičenih maščob.
  • Zamenjajte polnomastne mlečne izdelke z izdelki z manj maščobe ali z nenasičenimi maščobami. Izberite na primer mleko z nizko vsebnostjo maščob namesto polnomastnega mleka, pečen krompir pa si obogatite z namazom na osnovi rastlinskega olja namesto z maslom.
  • Kuhajte z razmislekom. Namesto da meso, ribe in jajca ocvrete, jih poparite, kuhajte ali pripravite na žaru, saj boste tako porabili manj maščobe. Če se kljub temu odločite za cvrtje, uporabite rastlinska olja, ki so dober vir nenasičenih maščob. Prav tako obrežite vidno maščobo z mesa in npr. odstranite kožo s piščančjih prsi.

Več o nasičenih maščobah

Če želite izvedeti več o nasičenih maščobah in holesterolu, si lahko pomagate z našimi članki o primerjavi nasičenih in nenasičenih maščob, opredelitvi nenasičenih maščob in prehrani, ki znižuje holesterol.

* Povišan holesterol je dejavnik tveganja za razvoj bolezni srca in ožilja. Povišan holesterol je dejavnik tveganja za razvoj koronarne bolezni srca. Za koronarno bolezen srca obstaja več dejavnikov tveganja, sprememba enega od teh dejavnikov ima lahko pozitiven učinek kar pa ni nujno.

TOP