Kaj je visok holesterol?

Kaj je visok holesterol?

Kaj je visok holesterol?

Povišana raven holesterola velja za enega ključnih dejavnikov tveganja za razvoj koronarne srčne bolezni, kljub temu pa je pri velikem številu odraslih oseb med 35 in 70 letom starosti v Sloveniji – več kot 66 %* – prisotna raven holesterola, ki presega mejne vrednosti, ki jih priporočajo zdravstveni strokovnjaki. Kakšna je torej povišana raven holesterola in kakšna naj bi bila vaša raven holesterola?.

Vzroki za povišano raven holesterola

Holesterol je vosku podobna snov, ki jo naravno proizvajajo jetra. Opravlja številne koristne funkcije v telesu, saj je na primer sestavni del celične membrane. Vendar pa lahko zaradi določenih dejavnikov,  na primer uživanja preveč nasičenih maščob, telo proizvaja preveč »slabega« LDL holesterola, ki je eden od dejavnikov tveganja za razvoj bolezni srca in ožilja.* Obstaja tudi »dobri« HDL holesterol, ki prenaša holesterol do jeter, iz katerih se nato izloča.

Ko ljudje govorijo o povišanih ali »visokih« ravneh holesterola, lahko govorijo o prekomernem skupnem holesterolu v krvi ali pa o prekomernem »slabem« LDL holesterolu

Kaj torej obravnavamo kot povišan holesterol in kakšna naj bi bila vaša raven holesterola?

Priporočena raven holesterola za vas je odvisna od tega, ali ste podvrženi visokemu tveganju za razvoj bolezni srca in ožilja ali ne. Priporoča se, da skupna raven holesterola naj ne presega 5 mmol/l.

Nezaželena raven »slabega« LDL holesterola je pri več kot 3 mmol/l.

Raven trigliceridov v krvi pa naj bo manj kot 1,7 mmol/l

Kakšna je priporočena raven »dobrega« HDL holesterola? Priporoča se, da naj »dobri« HDL holesterol v skupnem holesterolu predstavlja vsaj 1 mmol/l pri moških osebah in vsaj 1,2 mmol/l pri ženskih osebah.

Kako naj izvem, ali imam povišano raven holesterola?

Meritev holesterola lahko pokaže, koliko skupnega holesterola je v vaši krvi ter tudi, koliko od tega holesterola je LDL in koliko HDL holesterola. Samodiagnosticiranje in testiranje doma nista priporočljiva, zato se naročite se na merjenje v zdravstveni ustanovi. Za test vam bodo vzeli vzorec krvi, na podlagi katerega boste prejeli rezultate in nasvete za nadaljnje ukrepanje.

Raven holesterola lahko znižate, dosežete želeno raven in jo ohranite s številnimi preprostimi spremembami prehrane in življenjskega sloga . Preverite naše spodnje nasvete.

Nasveti, kako lahko s prehrano znižate povišano raven holesterola:

  • Nadomestite nasičene maščobe v svoji prehrani z nenasičenimi.* Več informacij o nasičenih maščobah je na voljo tukaj.
  • V prehrano vključite rastlinske sterole, ki klinično dokazano znižujejo holesterol. Vsebuje jih tudi izdelek Becel ProActiv. Vsakodnevno uživanje 1,5–2,4 grama rastlinskih sterolov, kar ustreza 30 g namaza Becel ProActiv, kot del zdrave prehrane in življenjskega sloga, lahko ob uživanju zadostne količine sadja in zelenjave v 2 do 3 tednih zniža raven holesterola za 7 do 10 %.**

*Zamenjava nasičenih maščob v prehrani z nenasičenimi lahko prispeva k vzdrževanju normalne ravni holesterola v krvi. Povišan holesterol je dejavnik tveganja za razvoj bolezni srca in ožilja

** Rastlinski steroli klinično dokazano pomagajo zniževati raven holesterola v krvi. Povišan holesterol je dejavnik tveganja za razvoj koronarne bolezni srca. Za koronarno bolezen srca obstaja več dejavnikov tveganja, sprememba enega od teh dejavnikov ima lahko pozitiven učinek kar pa ni nujno.

TOP