Krvni tlak

Krvni tlak

Vrednost vašega krvnega tlaka označuje silo, s katero vaše srce deluje na arterije, ko prečrpava kri po vašem telesu. Krvni tlak vsakega posameznika se skozi dan spreminja. Telesna dejavnost, stres in vznemirjanje lahko začasno dvignejo krvni tlak, kar je povsem običajno. Trajno zvišan krvi tlak pa lahko vpliva na zdravje srca in je povezan s povišano ravnjo holesterola.

Kako merimo krvni tlak?

Raven krvnega tlaka izrazimo z enoto, imenovano milimeter živega srebra, kar navadno krajše zapišemo kot mmHg. Obstajata dve meritvi krvnega tlaka:

  • sistolični tlak: ko srce utripa,
  • diastolični tlak: med utripoma, ko srce miruje.

Najprej navedemo sistolični tlak, nato pa diastolični, npr. 124/80.

Kakšen je zdrav krvni tlak?

Meritev 120/80 mmHg ali manj predstavlja zdrav krvni tlak. Meritev 140/90 mmHg ali več predstavlja visok krvni tlak; kakršna koli vmesna meritev predstavlja povišan krvni tlak.

Obvladovanje krvnega tlaka

Visok krvni tlak redko spremljajo opazni simptomi, zato je pomembno opravljati redne preglede. Preverite družinsko anamnezo, saj je povišan krvni tlak lahko deden. Če ste zaskrbljeni zaradi svojega krvnega tlaka, se s svojim zdravnikom posvetujte o zdravljenju.

Na krvni tlak vplivajo številni dejavniki, vendar pa lahko s preprostimi spremembami prehrane in načina življenja, obvladujete visok krvni tlak in ga znižate na bolj zdravo raven.

Nasveti za zniževanje krvnega tlaka:

Zaužijte manj soli (manj kot 5 g na dan)

Najverjetneje zaužijete več soli, kot je potrebujete, ne da bi se tega sploh zavedali. Če je vaš krvni tlak povišan, lahko znižate vnos soli tako, da uživate zdrava živila ter:

  • se izogibate slanim prigrizkom, kot so sir, čips in oreščki,
  • zmanjšate količino soli, ki jo dodajate jedem pri njihovi pripravi,
  • izberete sol z nizko vsebnostjo natrija,
  • zaužijete več kalija.

Kalij pomaga vašemu telesu izločiti odvečno sol. Kalij se ne shranjuje v telesu, zato ga moramo uživati vsak dan. Izberite živila, bogata s kalijem, kot so sveže sadje in zelenjava, mleko, ribe, fižol in grah.

Poiščite družbo za telesno vadbo.

Najti izgovor, da ne bi bili bolj telesno dejavni, je preprosto. Lažje je, kadar najdete partnerja za telesno vadbo – lahko se spodbujata in pazita drug na drugega ter se pri tem zabavata.

Sprostite in nasmejte se.

Hitra hoja je idealna, ko ste napeti. Po napornem dnevu pa lahko tudi malo telovadite – s tem boste sprostili endorfine, hormone sreče, ki skrbijo za dobro počutje. Poskrbite za dovolj spanca in poskusite izvajati sprostitvene vaje z globokim dihanjem. Sprosti vas lahko tudi smeh, le-ta znižuje krvni tlak.

Pametno izgubljajte odvečno težo.

Pri osebah s prekomerno telesno težo obstaja 2- do 6-krat večja verjetnost za pojav visokega krvnega tlaka. Poskusite na zdrav način zmanjšati svojo telesno težo s pomočjo zdravega prehranjevalnega načrta in v svoj vsakdan vključite več telesne vadbe.

Uživajte več sadja in zelenjave.

Vsakodnevno uživanje petih porcij sadja in zelenjave lahko pomaga uravnavati krvni tlak. Raznolika izbira živil, zlasti banan, suhega sadja, melon, avokada, buč, pomaranč in paradižnikovega soka, lahko zagotovi dovolj kalija v vsakodnevni prehrani.

Alkohol uživajte zmerno.

Prekomerno uživanje alkohola lahko poveča tveganje za nastanek visokega krvnega tlaka.

TOP