"Dober" in "slab" holesterol

hdl-ldl

»Dobri« in »slabi« holesterol

Holesterol ima pomembno vlogo v našem telesu. Ali ste vedeli, da obstajajo različne vrste holesterola? Obstajata dve vrsti holesterola, ki sta poznani pod imenom »dobri« in »slabi« holesterol. Pomembno je razlikovati med tema dvema vrstama, saj predstavlja povišana raven »slabega« holesterola dejavnik tveganja za razvoj srčno-žilnih bolezni, medtem ko ima dobri holesterol v telesu drugačno vlogo.

Kaj je »slabi« holesterol?

»Slabi« holesterol je lipoprotein majhne gostote (LDL). Ko govorimo o »visoki« ravni holesterola, govorimo o LDL holesterolu, saj to pomeni, da ima oseba v krvnem obtoku previsoko raven LDL holesterola.

Kaj je »dobri« holesterol?

»Dobri« holesterol je lipoprotein velike gostote (HDL). Ta vrsta holesterola pomaga odstranjevati holesterol iz arterij v telesu in ga prenaša nazaj v jetra, kjer se izloči.

Več obeh vrstah holesterola lahko preberete v člankih o LDL holesterolu in HDL holesterolu, ki se nahajajo tukaj.

Kako lahko preverim svojo raven holesterola?

Za preverjanje ravni holesterola lahko uporabimo preprost krvni test, rezultate katerega vam bo pomagal razložiti vaš osebni zdravnik. O priporočenih ravneh »dobrega« in »slabega« holesterola lahko preberete tudi v našem članku o razmerju med obema vrstama holesterola.

Kako dobimo »dobri« in »slabi« holesterol?

Obe vrsti holesterola proizvede telo, vendar pa sta prisotni tudi v hrani, ki jo zaužijemo. Če ste opravili test za raven holesterola v krvi in rezultati kažejo, da če je ta povišana, je priporočljivo uvesti nekaj manjših sprememb v prehrani, s pomočjo katerih boste znižali raven »slabega« holesterola.

Živila, kot so npr. tista z visoko vsebnostjo nasičenih maščob, je bolje zamenjati z živili, ki vsebujejo večkrat-nenasičene maščobe*. Tudi odločitev za zdravo in raznoliko prehrano vam lahko pomaga ohranjati holesterol na priporočeni ravni.

Druga možnost je uživanje živil z dodanimi rastlinskimi steroli, ki dokazano pomagajo zniževati holesterol v krvi. Vsakodnevno uživanje 1,5–2,4 grama rastlinskih sterolov kot del zdrave prehrane in zdravega življenjskega sloga lahko ob uživanju zadostne količine sadja in zelenjave v 2 do 3 tednih zniža raven holesterola za 7 do 10 %.*

Iščete navdih za pripravo okusnih obrokov? Ideje za recepte okusnih jedi lahko najdete na naši spletni strani ali pa preizkusite naše predloge za preprosto zamenjavo živil.

*Povišan holesterol je dejavnik tveganja za razvoj koronarne bolezni srca. Za koronarno bolezen srca obstaja več dejavnikov tveganja, sprememba enega od teh dejavnikov ima lahko pozitiven učinek kar pa ni nujno.

TOP