Staranje

Staranje

Raven holesterola se običajno povečuje s starostjo. Pri moških je dejavnik tveganja za povišano raven holesterola starost nad 45 let, pri ženskah pa nad 55 let. To pomeni, da je pri starejših prisotno večje tveganje za razvoj srčno-žilnih obolenj.

Holesterol in staranje

Staranje pri moških ne vpliva na raven »dobrega« HDL holesterola, ki se pri ženskah celo dvigne. Nasprotno pa se raven »slabega« LDL holesterola z leti pri obeh spolih povečuje. Razlog se skriva v dejstvu, da LDL receptorji, ki izločajo LDL holesterol iz krvnega obtoka, v našem telesu z leti postajajo vse manj dejavni.

Moški, starejši od 45 let, in ženske, starejše od 55 let, bi morali opraviti test holesterola vsako drugo ali tretje leto.

Your joints are a complicated arrangement of bones, muscles and cartilage (the connective tissue which acts as a shock absorber). You can strengthen all of these and keep your joints flexible with gentle exercise like walking, cycling and swimming. Exercise that improves your balance, like Tai Chi or yoga, is beneficial at any age, but particularly helps reduce your risk of falling as you get older.

Dodatno tveganje za ženske predstavlja menopavza, ki navadno nastopi v zgodnjih 50. letih. Preberite več o menopavzi in holesterolu.

Staranje in zdravje

Poleg povezave med starostjo in boleznimi srca in ožilja obstajajo še drugi vplivi staranja na naše zdravje. V nadaljevanju so navedena ključna tveganja za starejše in načini za njihovo obvladovanje.

Sklepi

Vaši sklepi predstavljajo zapleten sklop kosti, mišic in hrustanca (veznega tkiva, ki deluje kot blažilnik). Okrepite jih lahko in ohranite njihovo prožnost z nežno vadbo, kot so hoja, kolesarjenje in plavanje. Vaje, ki izboljšujejo ravnotežje, npr. joga, so koristne ne glede na starost, zlasti pa so priporočljive za zmanjševanje tveganja padca v starosti.

Mišice

Starejši opažajo, da veliko težje ohranjajo ali razvijajo mišično moč. Zato je v starosti nekoliko težje ostati v formi in tveganje za poškodbo mišice je večje. Posledično je še pomembneje, da se pred vadbo ogrejete in po vadbi ohladite ter se poleg tega izogibate nenadnim temperaturnim spremembam.

Kosti

Vaše kosti so najmočnejše v 20. letih, nato pa se postopoma tanjšajo. Ženske kosti po menopavzi izgubljajo gostoto, po 70. letu starosti pa so ženske in moški izpostavljeni tveganju za nastanek osteoporoze (tanjšanje kosti). Zaradi tega so starejši ljudje bolj dovzetni za zlome kosti že pri manjših padcih. Nikoli ni prepozno, da svoje kosti zaščitite pred osteoporozo. Pri tem lahko pomagajo prehrana, bogata s kalcijem in vitaminom D ter hoja ali tek.

Pljuča

Količina zraka, ki jo lahko zadržijo vaša pljuča, se z leti zmanjšuje. To pa ne pomeni, da ne morete ostati v formi – redna telesna aktivnost je pravzaprav najboljši način za ohranjanje kapacitete pljuč. Seveda bo vašim pljučem dobro delo tudi, če prenehate s kajenjem. Nekoliko nenavadnejši način za ohranjanje kapacitete pljuč pa je igranje na pihalo.

Možgani

Najboljši način za zaščito vaših možganov je ta, da prenehate s kajenjem. Sicer pa velja staro življenjsko pravilo, da neuporabljeni predmeti propadajo. Besedne ali številske uganke, spodbudna razprava ali zgolj redno branje časopisa lahko ohranijo vaše možgane v dobri pripravljenosti. Pomagajo lahko tudi omega 3 maščobne kisline – najmanjšo priporočeno količino (pribl. 500 mg dnevno) lahko dobite z zaužitjem dveh porcij mastnih rib (kot so losos, skuša ali sardine) na teden. Če rib ne marate, lahko kot dodatek k prehrani izberete ribje olje v kapsulah.

Koža

V poznih 20. letih naša koža začenja izgubljati elastičnost. Ostala bo mladostna dlje časa, če boste skrbeli za njeno navlaženost, oz. hidracijo. K temu lahko pripomorejo pitje zadostne količine tekočine, izogibanje prekomernemu izpostavljanju soncu in redna uporaba vlažilnih krem, nasprotno pa kajenje zmanjšuje oskrbo kože s krvjo, zaradi česar je ta nagnjena k hitrejšemu staranju.

Oči in ušesa

Po 40. letu starosti se poveča tveganje za nastanek glavkoma, ki lahko poškoduje vaš vid. Glavkom lahko opazi optik, še preden boste vi opazili kakršne koli simptome. Zato opravite pregled oči vsaj na vsaki dve leti.

Jetra

Jetra so naš največji organ, ima pomembno vlogo pri predelavi hrane, zdravil in alkohola v našem telesu. Pitje prekomernih količin alkohola obremenjuje vaša jetra. Če pa imate prekomerno telesno težo, se lahko v jetrih nabirajo maščobe, zaradi česar je delovanje jeter oteženo.

Ledvice

Ledvice filtrirajo nečistoče in toksine v vašem telesu. S starostjo postajajo vse manj učinkovite; slednje lahko povzroči visok krvni tlak, ki še bolj obremenjuje delovanje ledvic. Sami morda ne boste opazili simptomov, zato je priporočljivo redno preverjati krvni tlak in delovanje ledvic, če vam to svetuje vaš osebni zdravnik. S pitjem od 2 do 2,5 litra tekočine na dan boste pomagali pri čiščenju ledvic in preprečili okužbe.

TOP